OMAVALVONTA- SUUNNITELMA
Haukiputaan Kotihoivapalvelut OY
Haukiputaan Kotihoivapalvelut OY
Sisällys
2 SOVELTAMISALA.. 3
3 MÄÄRITELMÄT. 3
4 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN.. 4
5 OMAVALVONTASUUNNITELMA. 5
5.1 Omavalvonnan toteuttaminen. 5
5.2 Toimintayksikön perustiedot. 5
5.3 Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet. 5
5.4 Omavalvonnan organisointi, johtaminen ja vastuuhenkilöt. 6
5.5 Henkilöstön osallistuminen ja perehdyttäminen. 6
6 ASIAKKAAN JA OMAISTEN OSALLISTUMINEN.. 8
7 RISKIEN TUNNISTAMINEN JA KORJAAVAT TOIMENPITEET. 9
8 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA.. 11
8.1 Henkilöstö. 11
8.2 Toimitilat. 12
8.3 Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet. 12
8.4 Asiakasturvallisuus. 12
9 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET. 15
9.1 Palvelusopimus, hoito- ja palvelusuunnitelma. 15
9.2 Asiakkaan kohtelu ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen. 16
9.3 Asiakkaan oikeusturva. 17
10 ASIAKASTYÖN SISÄLLÖN OMAVALVONTA. 19
10.1 Ravitsemus. 19
10.2 Päivittäinen toiminta (ulkoilu, liikunta, harrastukset, viriketoiminta). 20
10.3 Hygieniakäytännöt. 20
10.4 Sairaudenhoito. 21
10.5 Toimintaohje helteellä. 21
10.6 Lääkehoito. 22
10.7 Asiakastietojen käsittely. 23
11 OMAVALVONNAN ASIAKIRJAT. 25
12 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA. 26
13 OHJAUS JA NEUVONTA.. 26
14 VOIMAANTULO.. 26
15 OMAVALVONTASUUNNITELMAN PÄIVITYS. 27
LIITTEET
Perehdytyslomake
Oulun kaupungin ohjeistus asiakkaille helteiden aikana toimimiseen
Korona ajan toimintaohjeita (Covid-19)
Toimintaohje häiriötilanteissa
Tämä määräys koskee yksityisistä sosiaalipalveluista (922/2011) annetussa laissa tarkoitettuja palvelun tuottajia.
Yksityisillä sosiaalipalveluilla tarkoitetaan sosiaalihuoltolain (710/1982) 17 §:ssä mainittuja sosiaalihuollon palveluja sekä niiden järjestämiseen liittyvää sosiaalialan ammatillista ohjausta ja neuvontaa, joita yksityinen henkilö, yhteisö tai säätiö taikka julkisyhteisön perustama liikeyritys tuottaa korvausta vastaan liike- tai ammattitoimintaa harjoittamalla. Määräys koskee sekä luvan- että ilmoituksenvaraisia sosiaalipalveluja.
Lain 6 §:n 1 momentin mukaan yksityisen sosiaalipalvelun tuottajan on laadittava toiminnan asianmukaisuuden varmistamiseksi omavalvontasuunnitelma, joka kattaa kaikki palvelujen tuottajan tarjoamat sosiaalipalvelut ja palvelukokonaisuudet.
Tässä määräyksessä säädetyt velvoitteet perustuvat yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain 6 §:n 2 momenttiin, jonka mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) voi antaa määräyksiä omavalvontasuunnitelman sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta.
Toimintayksiköllä tarkoitetaan toiminnallista kokonaisuutta, jossa tuotetaan asiakkaalle edellä mainittuja palveluja.
Omavalvonnalla tarkoitetaan palvelun tuottajan omatoimista laadun varmistamista siten, että toiminnassa toteutuvat lainsäädännöstä, valvontaohjelmista, laatusuosituksista johtuvat sekä palvelun tuottajan itse omalle toiminnalleen asettamat laatuvaatimukset.
Omavalvontasuunnitelmalla tarkoitetaan palvelujen laadun ja asiakasturvallisuuden varmistamiseksi ja parantamiseksi suunniteltujen menettelytapojen kuvausta ja siinä käytettäviä asiakirjoja.
Omavalvontasuunnitelmassasovitaan menettelytavat palvelutoiminnassa havaittujen riskien, vaaratilanteiden ja laadullisten puutteiden korjaamiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi.
Toiminta-ajatus ilmaisee, miksi toimintayksikkö tai yritys on olemassa, mitä palveluja se tuottaa ja mille asiakasryhmälle sekä millä resursseilla palveluja tuotetaan.
Sosiaalihuollon arvot pohjautuvat perustuslakiin ja kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin sekä niiden taustalla oleviin ihmisyyttä ja ihmisoikeuksia korostaviin kansainvälisesti hyväksyttyihin arvoihin. Arvot ovat sopusoinnussa myös sosiaalialan eettisten periaatteiden kanssa. Euroopan ihmisoikeussopimus ja sen turvaama yksityiselämän ja perhe-elämään suoja on otettava huomioon sosiaalihuollon toiminnassa.
Perustuslain 6 §:ään sisältyvät kaikkien ihmisten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvoisen kohtelun vaatimukset ovat myös toimintaa ohjaavia arvoja. Perustuslain 10 §:ssä säädetään yksityiselämän suoja perusoikeudeksi. Sen mukaan jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Yksityiselämän suoja muodostuu henkilön persoonallisuuden suojasta, intimiteettisuojasta ja tietosuojasta. Yksityisyyden suoja kattaa fyysisen vapauden ja koskemattomuuden lisäksi tahdonvapauden ja henkilön itsemääräämisoikeuden.
Palvelujen tuottaja vastaa yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain 5 §:n 2 momentin mukaan palvelun laadusta ja siitä, että asiakkaalle järjestettävä palvelukokonaisuus täyttää sille asetetut vaatimukset.
Toimintayksikölle on 5 §:n 3 momentin mukaan nimettävä vastuuhenkilö, jonka tehtävänä on huolehtia siitä, että toimintayksikössä toteutettavat palvelut täyttävät niille asetetut vaatimukset.
Luvanvaraisen toiminnan omavalvonnan perustana ovat palveluntuottajalle myönnetyssä luvassa vahvistetut toiminnan edellytykset, joiden toteutumista omavalvonnassa seurataan.
Palvelualakohtaisia omavalvonnassa valvottavia laatuvaatimuksia on sosiaalihuollon lainsäädännön ja laatusuositusten lisäksi kirjattu Valviran ja aluehallintovirastojen yhteistyönä laadittuihin valtakunnallisiin valvontaohjelmiin.
Omavalvontasuunnitelman laajuus ja sisältö määräytyvät toimialan ja toiminnan mukaan siten, että eri aloilla toimivat yritykset soveltavat määräyksiä niiltä osin kuin määräysten mukaiset toiminnot toteutuvat palvelussa.
Omavalvontasuunnitelmassa on oltava kuvaus menettelystä, jolla varmistetaan, että alihankintana tuotetut palvelut vastaavat niille asetettuja laatu- ja asiakasturvallisuus-vaatimuksia.
Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat.
Uuden palvelun tuottajan on laadittava omavalvontasuunnitelma kuuden kuukauden kuluessa toiminnan aloittamisesta. Aikaisemmin aloittaneen palveluntuottajan on laadittava omavalvontasuunnitelma 1.9.2012 mennessä.
Yksikkö- ja/tai toimintakohtainen, ajan tasalla oleva omavalvontasuunnitelma tulee pitää julkisesti nähtävillä toimintayksikössä. Suunnitelman tiedot tulee kirjata siten, ettei siitä käy ilmi salassa pidettäviä asiakastietoja.
TOIMINTASUUNNITELMA ON TOIMISTON KAAPISSA KAIKKIEN TYÖNTEKIJÖIDEN NÄHTÄVISSÄ KUN SITÄ ON TARVETTA KATSOA, SEKÄ KOTISIVUILLA KAIKKIEN NÄHTÄVILLÄ.
TOIMINTASUUNNITELMAA PÄIVITETÄÄN VÄHINTÄÄN KERRAN VUODESSA TAI AINA KUN SIIHEN ON TARVETTA, OMAVALVONTASUUNNITELMAA TÄYDENNETÄÄN/KORJATAAN AINA TYÖYHTEISÖN KANSSA YHDESSÄ.
OMAVALVONTASUUNNITELMA
Sosiaalihuoltolain 29a §:ssä säädetään hyväksymisestä kunnan palvelusetelituottajaksi. Palvelusetelituottajaksi hyväksytyn palvelun tuottajan on kirjattava päätöksen ajankohta omavalvontasuunnitelmaan.
Yritys: Haukiputaan Kotihoivapalvelut OY
Y-tunnus: 2644875-1
Yhteyshenkilö: Johanna Kuivala
Osoite: Keskuskatu 7, 90800 Oulu
Puhelin: 0449889516
Fax:
Luvan myöntämisen ajankohta: 01.10.2014
Yrityksen perustamisen ajankohta: 01.10.2014
Toiminta-ajatus:Tuottaa laadukasta, ammattitaitoista ja yksilöllistä kotipalvelua, kotisairaanhoitoa, saattopalvelua, saattohoitoa, siivousta, henkilökohtaista-apua ja perhetyötä niitä tarvitseville asiakkaille.
Arvot Mittari
laadukas palvelu asiakastyytyväisyyskyselyt
asiakaslähtöisyys asiakaskysely
sitoudutaan tehtävään työhön työn laatu, henkilökunnan vaihtuvuus
työt tehdään loppuun saakka reklamaatioiden määrä
luottamuksellisuus asiakaspalaute
luotettavuus tutkinnot, todistukset, työnvalvonta
tehokkuus työajankäytön seuranta
ystävällisyys asiakaspalaute
taloudellisesti kannattava liikevoitto
toiminta säännösten mukaan toimiminen,
asiakasturvallisuus ennakointiselvitysten toteuttamisen
toimintakyvyn ylläpito määrä, toimintakykymittaukset
läheltä piti kirjauksien/toimenpiteiden määrä
Toimintaperiaatteet:Toiminta on täsmällistä, ekologista, taloudellista, tuottavaa ja sovitun mukaista. Sopimukset ja dokumentit (hoito- ja palvelusuunnitelma, työaikakirjaukset, asiakaskirjaukset, kilometriseuranta) pidetään ajan tasalla. Työskentelyssä kiinnitetään huomiota ergonomiseen työskentelyyn.
Yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain 5 §:n mukaan toimintayksiköllä tulee olla vastuuhenkilö, joka vastaa siitä, että toimintayksikössä toteutettavat palvelut täyttävät niille asetetut vaatimukset.
Edellä mainittu vastuuhenkilö vastaa toimintayksikön omavalvontasuunnitelmasta ja omavalvonnan seurannasta.
.
Yrittäjä: Haukiputaan Kotihoivapalvelut OY
Vastuuhenkilöt: Ville Kuivala
Talous: Tilitoimisto Fokus Niina Somppi
Hallitus: Ville Kuivala, toimitusjohtaja
Janne Ollila, hallituksen jäsen
Jari Kuivala, varajäsen
Kirjanpito: Niina Somppi
Palkat: Johanna Kuivala
Potilasasiamies: Kohdassa 9.3 Asiakkaan oikeusturva, s. 16-17
Omavalvonnan vastuuhenkilö: Johanna Kuivala
Henkilöstön perehdyttämiskäytännöt:
- Työntekijät perehdytetään työhön perehdytyslomakkeen mukaisesti, Liite 1
- Perehdytyksestä huolehditaan myös työtehtävien muuttuessa tai pitkään työvapailla olleiden työntekijöiden palatessa työhönsä.
- Perehdytyskansioon tutustuminen. Työhön perehdyttäminen perehdyttämislistan mukaisesti, jonka työntekijä allekirjoittaa perehdyttämisen jälkeen. Työntekijälle on nimetty perehdyttäjä.
- Uudet työntekijät työskentelevät työparina vähintään 2-3 vuoroa omien tarpeiden mukaisesti. Perehdytyksessä käydään läpi mm. seuraavia asioita perehdytyslomakkeen mukaisesti:
o työn sisältö, työnkuva
o työskentelytavat ja ergonomia
o asiakkaat, asiakkaan kohtaaminen
o Hilkkajärjestelmään perehdyttäminen, asiakaskirjaaminen
o asiakkaan voinnin seuranta
o puhelin- ja sähköpostikäyttäytyminen mm. asiakkaan asioista viestittäminen
o välineiden käyttö ja käyttöohjeet
o talon autojen käyttäminen, oman auton käyttäminen
o toimiminen häiriötilanteissa ”liite4”
- Työsuhteen alussa laaditaan työsopimus ja allekirjoitetaan vaitiolovelvollisuuspaperit.
- Luodaan Hilkka asiakastietojärjestelmään käyttäjätunnukset ja Effica-tunnukset sitä käyttävälle vasta sitten kun tietoturvatentti hyväksytysti suoritettu ja vaitiolositoumus allekirjoitettu.
- Työntekijöille annetaan 6 viikon työvuorolistat, joista käy ilmi työvuorot.
- Työyhteisön yhteisten pelisääntöjen hyväksyminen.
- Työnantaja huolehtii työntekijälle tarvittavat työvaatteet ja suojavälineet.
- Työaika: työntekijöille on varattu aina ennen vuoron alkua aikaa kerätä tarvittavat työvälineet. Työaika kirjataan aina toteuman mukaan Hilkka järjestelmään.
Opiskelijoiden ohjaamisen ja kouluttamisen periaatteet:
• taitojen ja osaamisen kartoitus
• järkevien ja kehittävien töiden antaminen
• työskentely työsuhteessa olevan työntekijän kanssa
• huomioidaan ikärajoitteet
• palautteen antaminen
Henkilöstön kouluttaminen laadunhallintaan ja asiakasturvallisuuteen
Työn laatuumme vaikuttavat asiat:
- ammattitaito koulutus, täydennyskoulutus, sisäinen koulutus
- ajankäyttö seuranta ja palautteet, henkilön ohjaus
- välineiden käyttö käyttöohjeiden lukeminen, täydennyskoulutus,
työohjeiden lukeminen
- työmenetelmät käyttöohjeiden lukeminen, täydennyskoulutus,
työohjeiden lukeminen
- työohjeet perehdytys, tutustuminen työhön aina ennen työn aloitusta.Työntekijöille kirjataan Hilkka järjestelmään asiakaskohtaiset ohjeet.
Asiakasturvallisuuteen vaikuttavat asiat / koulutus
o kosteat tilat
o valaistus
o sähkölaitteet
o tilojen esteettömyys
o kalusteet ja kaiteet
o tulipalo, palohälytys
o ruokahuolto
o turvahälytys
Kirjaaminen asiakkaan voinnista:
• päiväys, kirjaaja, olennaiset muutokset voinnissa (havainnointi kaikilla aisteilla).
• suoritetut toimenpiteet, lääkkeen annot
• ketä olen asiasta tiedottanut
Asiakaspalautteen annon käytännöt:
• suora/välitön palaute
o asiakas
o omaiselta
o muilta toimijoilta
-> keskeisten (positiivinen/negatiivinen) palautteiden kirjaaminen
-> palautteiden käsittely työyhteisössä (välittömästi tärkeät/muut määrävälein)
-> korjaavien toimenpiteiden suorittaminen (kirjaaminen), poikkeamalomakkeen käyttö
-> positiivisen asian käsittely, kertominen työntekijöille, mistä onnistuminen johtui
Asiakkailta ja omaisilta kysytään palautetta suoraan läpi vuoden. Yrittäjät ovat itse yhteydessä asiakkaisiin ja omaisiin säännöllisesti.
• Asiakastyytyväisyyskysely 1 krt/ 1-3vuodessa
o asiakas
o omainen
Asiakkaalle annettavan palautteen suorituskäytännöt:
• asiakasta kannustetaan toimintakyvyn kehittämisessä
• pyritään rakentavaan keskusteluun
• oikaistaan mahdolliset väärinkäsitykset
• poikkeamista ja korjaavista toimenpiteistä annetaan palaute välittömästi asiakkaalle ja/tai omaiselle
Omavalvonta perustuu riskien hallintaan, mikä tarkoittaa, että toiminnassa pyritään tunnistamaan ne kriittiset työvaiheet ja mahdolliset vaaratilanteet, joissa toiminnalle asetettujen vaatimusten taso ei toteudu. Palvelujen tuottaja vastaa siitä, että riskienhallintaa toteutetaan organisaation kaikilla tasoilla, ja että tieto riskeistä, vaaratilanteista ja haittatapahtumista hyödynnetään palvelun kehittämisessä, sekä että toimintatapoja muutetaan vastaamaan laadulle asetettuja tavoitteita.
Omavalvontasuunnitelmaan on laadittava suunnitelma, jonka mukaisesti toiminnan riskit, laatupoikkeamat, kriittiset työvaiheet ja vaaratilanteet tunnistetaan, ennaltaehkäistään, raportoidaan ja tilastoidaan. Laatupoikkeamien korjaamiseksi toimintayksikössä sovitaan menettelystä, miten korjaavat toimenpiteet, joihin kuuluvat myös asiakkaan saaman huonon kohtelun ja vaaratilanteiden syiden selvittäminen, toteutetaan. Suunnitelmassa kuvataan, miten korjaavat toimenpiteet tiedotetaan henkilökunnalle sekä siitä, miten tieto haittatapahtumista ja vaaratilanteista käsitellään ja hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.
Omavalvontasuunnitelmaan on kirjattava myös tiedot menettelystä, joilla asiakkaalle ja hänen läheiselleen annetaan tietoa ja tukea asiakasta kohdanneen haittatapahtuman tai vaaratilanteen jälkeen.
Riskitekijöiden tunnistamiskäytännöt:
• Yrityksen toiminnan riskit kartoitetaan vuosittain
Riskitekijöitä pyritään jatkuvasti havainnoimaan ja niihin puututaan välittömästi.
Riskien hallinta
Riskitekijöiden tunnistaminen
Poikkeamien ja palautteiden käsittelykäytännöt:
Lomake:
Poikkeamat käsitellään kuukausittain Haukiputaan Kotihoivapalvelut Oy:n kokouksissa. Tilanteen mukaan akuutit asiat käsitellään tarvittaessa välittömästi
Mikäli kyseessä asiakkaaseen liittyvä poikkeama, niin asiasta tiedotetaan asiakasta ja omaisia.
Lääkepoikkeaman osalta toimitaan lääkehuollon omavalvontasuunnitelman mukaisesti.
Omavalvontasuunnitelmassa henkilöstön määrä arvioidaan suhteessa asiakkaiden avun tarpeeseen, määrään ja toimintaympäristön asettamiin vaatimuksiin sekä tilojen toimivuuteen. Henkilöstön riittävyyttä, rakennetta ja kelpoisuutta seurataan henkilöstö-suunnitelmassa ja/tai henkilöstötilinpäätöksessä. Sosiaalipalveluja tuottavien yksiköiden henkilöstörakenteessa tulee erityisesti ottaa huomioon sosiaalihuollon ammatillinen osaaminen. Henkilöstön kelpoisuudesta säädetään laissa sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (272/2005).
Sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista valtio-, kunta- ja yksityissektorille annettuja suosituksia on kirjattu Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuun 18:2007. Hakijan rikostaustan selvittämisestä säädetään erikseen lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetussa laissa (504/2002).
Omavalvontasuunnitelmaan on kirjattava henkilöstön määrä, rakenne ja sijaisten käytön suunnitelma. Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan henkilökunnan rekrytointia koskevat periaatteet ja kuvaus menettelystä, miten rekrytoinnissa otetaan huomioon asiakkaiden kodeissa ja lasten kanssa työskentelevien soveltuvuus tehtävään.
Henkilöstön pätevyysvaatimukset:
Siivoustyö
o kotityöpalvelun ammattitutkinnosta osatutkinto
o 3 kk työkokemus
o palveluja kotiin –passi
Kotihoito
o vastaava hoitaja: vrt asetus
o sairaanhoitajan tutkinto
o lähihoitajan tutkinto
o työkokemus
Henkilöstön määrä:
Kotihoito: 35-55 henkilöä, tehtävä- ja ammattinimike
Sijaisten käyttö ja organisointiperiaatteet:
• Tilapäinen sijaisuus/poissaolo
o sijaisrinkiä päivitetään koko ajan ja sijaisten määrää lisätään tarvittaessa
o työvuoroja pyritään muuttamaan ja työ jaetaan uudelleen
o varahenkilö tulee tekemään sijaisuutta
o WhatsApp-ryhmä, johon ilmoitetaan, mikäli irtovuoroja tulee
• Pitempiaikainen poissaolo (yli viikon poissaolo)
o sijaisten hakeminen
valmis luettelo mahdollisista halukkaista, soitto läpi
Kuvaus toimitiloista: Toimisto, henkilökunnan sosiaalitilat, työvälineiden säilytys, arkistotilat, välinehuoltotila, työvaatteet ja erikoissuojaimet
Keskuskatu 7, 90800 Oulu
Jokelantie 1, 90830 Haukipudas
Terveydenhuollon laitteella tarkoitetaan terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain (629/2010) 5 §:n mukaan instrumenttia, laitteistoa, välinettä, ohjelmistoa, materiaalia tai muuta yksinään tai yhdistelmänä käytettävää laitetta tai tarviketta, jonka valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi muiden muassa ihmisen sairauden diagnosointiin, ehkäisyyn, tarkkailuun, hoitoon tai lievitykseen. Toiminnanharjoittajan velvollisuuksista on säädetty terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain (629/2010) 24–26 §:ssä sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston antamissa määräyksissä 4/2010.
Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden aiheuttamista vaaratilanteista tehdään ilmoitus Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle.
Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuudesta ja vaaratilanteita koskevista ilmoituksista vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot.
Laitteiden turvallisuudesta vastaava henkilö: Ville Kuivala
Terveydenhuollon laitteista on laiteluettelo laadittuna.
Vaaratilanteista ilmoittamisen käytäntö yrityksessämme:
è Mahdollista vaaratilanteista tehdään poikkeamailmoitus ja kuvataan kirjallisesti tapahtunut tilanne. Asiasta raportoidaan ohjeen mukaan.
Laitteita ja välineitä:
Sähkökäyttöiset sängyt
Nostoapuvälineet
Suihkutuolit, pyörätuolit, tukikaiteet, liuskat, turvapuhelin
Varmistetaan vastuu sopimuksen teon yhteydessä.
Asiakasturvallisuuden kehittämisen toimintasuunnitelma:
• Asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjataan asiakasturvallisuuteen liittyvät kehitettävät mm. edellä olevien kysymysten mukaan.
Turvallisuudesta vastaava henkilö:Johanna Kuivala
Valvontalaitteet:Ei ole
Asiakkaiden luona käytäessä varmistetaan asiakkaan turvallinen pärjääminen kotona, katsotaan että
sähkölaitteet ovat poissa päältä ja turvalaitteet toiminnassa ja asiakkaalla on riittävästi ruokaa saatavilla.
Asiakkaan käynneillä tulee varmistua asiakkaan vointi ja kunto, asiakkaille joille kotihoidolla ei ole avaimia, niin varmistetaan asiakkaan luokse pääseminen ensisijaisesti omaisten avulla jos se on mahdollista ja kiireisissä tilanteissa turvaudutaan kiinteistöhuollon ja poliisin apuun. Asiakkaan vointi voidaan myös varmistaa, jos se on luotettavaa, niin myös soittamalla hänelle.
Yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain 5 §:ssä säädetään, että palvelujen on perustuttava sopimukseen tai kunnan tekemään hallintopäätökseen sekä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (asiakaslaki) 7 §:n mukaisesti laadittuun palvelu-, hoito-, huolto- tai kuntoutussuunnitelmaan.
Omavalvontasuunnitelmaan on kirjattava kuvaus menettelystä, miten sopimus palvelusta laaditaan asiakkaan kanssa. Kuvauksessa on käytävä ilmi asiakkaalle annettava informaatio palveluun liittyvien sopimusten sisällöstä, palvelun kustannuksista ja sopimusmuutoksista.
Omavalvontasuunnitelmassa on kuvattava menettely, miten asiakkaan toiveet otetaan huomioon ja miten asiakasta tai omaista kuullaan hoito- ja/tai palvelusuunnitelmaa laadittaessa. Omavalvontsuunnitelmassa kuvataan hoito- ja/tai palvelusuunnitelman sisällön lisäksi menettely, miten suunnitelman toteutumista seurataan ja päivitetään.
Palvelusopimuksen sisältö:
- asiakkaan tiedot ja mahdollisen edunvalvojan tiedot
- palvelun tuottajan yhteystiedot
- palvelujen kohde
- tilapäinen/säännöllinen kotihoito
- tilapäinen/säännöllinen kotisairaanhoito
- henkilökohtainen apu
- asiakas voi ostaa palveluja lisää, joista laskutetaan palvelusetelin ylimenevä tai siihen kuulumaton palvelu voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
- sopimuksen sisältö: ostopalvelu/omakustanteinen
- palvelusetelillä tuotetun palvelun hinta
- omakustanteisen palvelun hinta
- palvelun suorituspaikka ja ajankohta
- palvelujen virhe ja viivästyminen
- asiakkaan kuluttajansuoja
- verot, vakuutukset, eläkemaksut
- sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen/palvelujen keskeytyminen
- asiakkaan avainten hallinta
- sopimuskappaleet ja osapuolten allekirjoitukset
Palvelutarpeen arviointi:
- Mahdollinen tutustumiskäynti
- Asiakas kertoo oman näkemyksensä palvelun tarpeesta
- Läheinen osallistuu mahdollisuuksien mukaan suunnitelman laadintaan
- Ehdotetaan sisältö ja työmäärä toimenpiteille
- Sovitaan palvelun sisällöstä, työmäärästä ja hinnasta
Palvelutarve suunnitellaan/päivitetään 2 x kertaa vuodessa ja aina tarpeen mukaan.
Palvelusopimus on voimassa toistaiseksi/määräaikainen, irtisanomisaika on 1 kk tai erikseen yhteisesti sovittava aika.
.
Suomen perustuslaissa (731/1999) säädetään valtiosäännön turvaamasta ihmisarvon loukkaamattomuudesta. Itsemääräämisoikeus voidaan liittää erityisesti perustuslain 7 §:n säännöksiin elämästä, henkilökohtaisesta vapaudesta, koskemattomuudesta ja turvallisuudesta sekä perustuslain 10 §:n säännöksiin yksityiselämän suojasta.
Sosiaalihuollon asiakkaiden oikeuksista säädetään tarkemmin sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (812/2000).
Asiakasta rajoittavien toimenpiteiden toimintaperiaatteet:
1. Pyritään ennakoimaan asiakkaan poikkeavaan käyttäytymiseen liittyvät erityistoimenpiteet.
2. Pyritään välttämään yksin työskentelyä kyseisessä kohteessa.
3. Pyritään ennakoimaan uhkaava tekijä seuraamalla asiakkaan käyttäytymistä.
4. Pyritään rauhoittamaan tilanne.
5. Uhkaavassa tilanteessa pyritään poistumaan paikalta
6. Hälytetään poliisi
Rajoitustoimenpiteiden kirjaaminen:
Mikäli rajoittamistoimenpiteisiin tarvitsee ryhtyä. Kirjataan koko tapahtumaprosessi ylös.
Toimintaperiaate asiakkaan epäasiallisen tai loukkaavan kohtelun jälkihoidosta (mm. myöhästyminen, äksyily asiakkaalle, huono työn laatu, asiakkaan nimittely):
è Asiakkaalta pyydetään anteeksi.
è Sovitaan mahdollisista korjaavista toimenpiteistä.
è Työntekijän kanssa keskustellaan epäasiallisesta kohtelusta ja tarvittaessa annetaan työntekijälle kirjallinen varoitus.
Jos asiakas on tyytymätön saamaansa kohteluun, hänellä on asiakaslain 23 §:n mukaan oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle.
Kun palvelu perustuu ostopalvelusopimukseen, muistutus tehdään järjestämisvastuussa olevalle viranomaiselle. Valviran antamassa ohjeessa 8:2010 on tarkemmat ohjeet muistutuksen käsittelemisestä.
Kuluttajansuojalain (38/1978) ja kuluttajariitalautakunnasta annetun lain (8/2007) mukaisesti suoraan asiakkaalle myytävien palvelujen osalta sopimukseen ja palveluun liittyvät erimielisyydet käsitellään kuluttajariita-asiana, josta on annettava asiakkaalle tietoa sopimuksen tekemisen yhteydessä.
Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan henkilöt, joille muistutukset osoitetaan ja menettelyohje muistutuksiin vastaamisesta sekä niiden käsittelemisestä kohtuullisen ajan kuluessa. Sosiaaliasiamiehen ajan tasalla olevat yhteystiedot on pidettävä esillä toimintayksikössä.
Muistutusten tai valitusten käsittelyperiaatteet:
Suullinen/kirjallinen palaute:
• pyydetään selvitys mitä on tapahtunut
• palaute kirjataan tarvittaessa ylös
• selvitetään työntekijältä mitä on tapahtunut
• käydään asia tarvittaessa asiakkaan kanssa läpi
• sovitaan mahdollisista korjaavista toimenpiteistä
• asia käsitellään työyhteisössä ja opitaan virheistä
• kirjalliseen valitukseen laaditaan vastine tapahtuneesta, jossa tarvittaessa esitetään korjaavat toimenpiteet.
Tarvittaessa pyydetään asiakasta ottamaan yhteyttä sosiaaliasiamieheen tai kunnan johtavaan viranhaltijaan.
Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot:
Oulun kaupungin ja seudun yhteisten sosiaali- ja potilasasiamiesten yhteystiedot:
Mirva Makkonen
sosiaali- ja potilasasiamies
Puh 044 703 4116
Käyntiosoite: Kajaanintie 48 B, 4.krs (4b-kerros)
Postiosoite: PL 58, 90015 Oulun kaupunki
Sähköposti etunimi.sukunimi@ouka.fi
Sosiaaliasiamiehen tehtävä:
• Neuvoo sosiaalihuollon asiakaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä
• Asiakas voi tehdä muistutuksen saamastaan kohtelusta sosiaalipalvelun yhteydessä.
Sosiaaliasiamies avustaa sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon viranhaltijalle tehtävän muistutuksen tekemisessä.
• Tiedottaa asiakkaan oikeuksista,
• Toimii muilla tavoin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi ja
• Seuraa asiakkaiden oikeuksien kehitystä kunnassa
Sosiaaliasiamiehelle kuuluvat kunnan itsensä tuottamat, kuin myös kunnan ostopalveluna asiakkaalle järjestämät yksityiset sosiaalipalvelut ja niissä ilmenneet kysymykset.
Sosiaalihuoltolain 48§ mukaan sosiaalihuollon henkilöstön on toimittava niin, että asiakkaalle annettavat palvelut toteutetaan laadukkaasti. Henkilökunnan on ilmoitettava viipymättä toiminnasta vastaavalle henkilölle (Toiminnan esimies), jos hän tehtävässään huomaa tai saa tietoonsa epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan sosiaalihuollon toteutumisesta. Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta sosiaalihuollon johtavalle viranomaiselle. Ilmoitus voidaan tehdä salassapitosäännösten estämättä. Ilmoituksen tehneeseen henkilön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia ilmoituksen seuraamuksena. Sosiaalihuoltolain 49 §:n mukaan ilmoituksen vastaanottaneen henkilön tulee käynnistää toimet epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan poistamiseksi. Henkilön on ilmoitettava asiasta salassapitosäännösten estämättä aluehallintovirastolle, jos epäkohtaa tai ilmeisen epäkohdan uhkaa ei korjata viivytyksettä.
9.5 Ohje Kotaksesta ja Geriatrisesta konsultaatiosta
Ensisijaisesti virka-aikana konsultoidaan aina yksikön omaa hoitavaa lääkäriä.
KOTAS-sairaanhoitaja on konsultoitavissa numerosta 044-7036974.
Takaisinsoittopyyntöä varten pitää painaa numero 1.
Jos omalääkäriä ei tavoiteta, yksikön hoitaja voi konsultoida geriatrista konsulttilääkäriä suoraan Arkisin klo 12–16, perjantaisin klo 20 saakka,
Lauantaisin ja sunnuntaisin sekä arkipyhinä klo 10–14
Ensisijaisesti konsultaatioissa asia laitetaan Lifecaren GERPOK-kirjalle iltapäivän konsultaatioajoille. Kirjalle tulee laittaa myös konsultoivan hoitajan puhelinnumero mahdollisia lisäkysymyksiä varten. Geriatrisen konsultin puhelinnumero on 040-6462650 kiireellisiä konsultaatioita varten, tai jos GERPOK-kirja ei ole käytettävissä.
Geriatriselle konsultille ohjataan seuraavat:
Potilaan voinnissa tapahtuneet äkilliset muutokset
Pyynnöt rajoittamistoimista
Tilanteet, joissa kentällä harkitaan potilaan lähettämistä päivystykseen tai muuhun hoitopaikkaan Saattohoitopotilaiden asiat.
Mahdolliset kiireelliset verikokeiden tulkinnat.
Geriatrinen konsultti kirjaa YLE-lehdelle ja tekee tarvittavat reseptit, lähetteet yms. o Geriatrisen konsultin määräämät tutkimukset tulkitsevat ensisijassa yksikön vastuulääkäri, tarvittaessa kiireellisissä tutkimuksissa konsultti itse.
Hyvinvointikeskusten hoidettavaksi virkalinjan kautta seuraavat:
Kiireettömät reseptien uusinnat
Vainajien toteamiset ja kuolintodistukset
Kasvua/hyvinvointia tukeva palvelu
Asiakkaan toimintakykyä ja hyvinvointia edistävät palvelu- ja hoitoperiaatteet:
• tuetaan asiakkaan omatoimisuutta
• kuntouttava ja/tai kuntoa ylläpitävä toiminta
• asumisturvallisuuden varmistaminen (spek-tarkistuslomake)
• asiakkaan voinnin tarkkailu ja havainnointi, puuttuminen tarvittaessa
o terveys
o ruokahuolto
o henkilökohtainen hygienia ja puhtaus ja siinä tukeminen ja hoito- ja
palvelusuunnitelman mukainen toiminta
• muiden asiakasta uhkaavien riskien havainnointi ja puuttuminen tarvittaessa
Palvelu- ja hoitoperiaatteiden toteutumisen mittarit/tunnusluvut:
Asiakkaan ravinnosta huolehtimisen käytännöt:
Asiakas, jonka luona käydään viikoittain tai useammin varmistetaan seuraavat asiat:
• varmistetaan syöminen kysymällä
• varmistetaan, että valmistetut tai tuodut ateriat syöty
• seurataan asiakkaan painoa vähintään 1x viikko (maanantai)
• ihon kimmoisuuden seuranta (nesteestä huolehtiminen)
• vanhojen ja pilaantuneiden tuotteiden poistaminen (sovittu omaisten kanssa)
• toimintaohje helteellä toimimiseen on kuvattuna edellä
Pyritään suosittelemaan ja kannustamaan asiakasta terveellisempiin ravintotottumuksiin
• määrä, laatu, terveellisyys, ravitsevuus, energian saanti
Asiakkaalle tehtävät testaukset
- Tarvittaessa otetaan yhteyttä lähiomaiseen ja sovitaan korjaavista toimenpiteistä.
- Tarvittaessa otetaan yhteyttä Seniori-neuvolaan terveydenhoitajaan tai sosiaalityöntekijään, jolle kerrotaan tilanteesta. Pyydetään asiakkaalta lupa saada ilmoittaa asiasta terveydenhoitajalle.
Asian havainnointi:
• apuvälineiden tarpeen kartoitus
• esteettömyyden kartoitus/havainnointi sisätiloissa ja ulkoalueella
• havainnoidaan asiakkaan liikuntakykyä
• arvioidaan asiakkaan päivittäistä liikkumista sisätiloissa ja ulkona
• ulkovaatetuksen käyttö ja olemassaolo
• havaitaan liukkaat ja vaaralliset lattiapinnat
Ulkoilun ja liikkumisen tukeminen:
• mahdollisimman usein organisoidaan voima- ja tasapainoharjoituksia
• tasapainoharjoittelu: pyöriminen (avustaminen tarvittaessa)
• kuntoiluun kannustaminen ja kuntoiluvälineiden käytön tukeminen
• tehdään asiointikäyntejä yhdessä
• jalkineiden turvallisuuden varmistaminen (liukuesteet)
• yhdessä liikkuminen ja ulkoilu piha-alueella
Toiminnan toteutumisen kirjaaminen
Siivouskäytännöt:
• tietoisuus mahdollisista asiakkaan infektioista
• laaditaan siivoussuunnitelma (kohteet, puhtaustaso, määrä, kenen välineillä)
• oikeiden aineiden ja menetelmien käyttö (ammatillinen osaaminen)
• oikea joutuisuus
• laadun varmistaminen
• henkilökohtaisten suojainten käyttö
• aseptinen työjärjestys
• siivousvälineiden puhdistaminen
Jätehuoltokäytännöt:
• jätteiden lajittelu ja käsittely kunnallisten ohjeiden mukaisesti
• asiakkaan opastaminen ja neuvonta tarvittaessa
• vanhentuneet lääkkeet viedään apteekkiin
• käytetyt ruiskut/injektiot hävitetään ohjeistuksen mukaan
• varmistetaan asiakkaan jätteiden käsittelykäytäntöjen oikeellisuus
Pyykkihuoltokäytännöt:
• liinavaatteiden tuuletus ja pesu
• hygieniapyykin pesu
• pyykkien oikea lajittelu (väri ja materiaali)
• pesuohjeisiin tutustuminen ja peseminen ohjeen mukaan
• pesukoneen käyttöohjeisiin tutustuminen
Infektioiden ehkäisemis- ja seurantakäytännöt:
• toimitaan hoitavan lääkärin ohjeiden mukaan
• varmistetaan hygieniahoitajalta käytännöt tarvittaessa
• henkilökohtainen suojautuminen ohjeiden mukaan
• asiakkaan suojautuminen
• suojavaatteet jätetään asiakkaan luokse
• henkilöstön kontrollikäytännöt?
Haukiputaan Kotihoivapalveluilla on suorat yhteystiedot eri alueiden TK lääkäreille Oulun kaupungin koti- ja sairaanhoidon ostopalveluasiakkaille. Nämä tiedot löytyvät työmobiileista ja työlaukuista.
Vastuuhenkilö kiireellisissä terveydenhoitopalveluissa:
Päivystävä lääkäri ja tarvittaessa 112
Asiakkaille varataan vuosikontrolliajat säännöllisesti ja tarvittaessa muut lääkärin konsultaatiota vaativat ajat varataan Haukiputaan Kotihoivapalveluiden toimesta.
Helteet ovat erityisen suuri riski terveyden- ja sosiaalihuollon hoitolaitoksissa, asumisyksiköissä ja kotihoidossa. Huonokuntoiset vanhukset ja pitkäaikaissairaat ovat herkimpiä kuumuuden haittavaikutuksille, joten toimintayksiköiden ja kotihoidon henkilöstön tulisi varautua helteisiin ennakoiden ja suunnitelmallisesti ja ohjeistaa omaiset.
Ilmatieteenlaitos antaa hellevaroituksen, kun ennustettu päivälämpötila ylittää kolmena peräkkäisenä vuorokautena 27 ja yölämpötila 14 astetta. Hoitolaitoksissa, asumisyksiköissä ja kodeissa pitää tarkkailla ulkolämpötilaa erikseen ja ryhtyä toimenpiteisiin jo muutamia asteita alemmassa lämpötilassa. Toimenpiteisiin on syytä ryhtyä aina, jos sisälämpötilat nousevat tavanomaista korkeammiksi.
Vastuuhenkilö: Johanna Kuivala
- Henkilökunta ohjeistetaan toimimaan helteiden aikana edellä olevan toimintaohjeen/suunnitelman mukaisesti.
Toimintaohje/suunnitelma helteiden aikana:
- Vastuuhenkikö ohjeistaa henkilökuntaa vielä erikseen helteiden aikana toimimaan suunnitelman mukaisesti
- Asiakkaille/omaisille toimitetaan Oulun kaupungin ohjeistus helteillä toimisesta, Liite 3.
- Seuraamme säännöllisesti asiakkaan nesteytystä ja hyvinvointia
- varmistamme nesteiden ja muiden tarvikkeiden saatavuuden
- juotavaa laitetaan tarjolle jokaisella kotikäynnillä ja huolehditaan, että asiakas juo
- tarkkailemme asiakkaan kehon lämpötilaa, sydämen sykettä ja verenpainetta
- tarvittaessa keskustelemme lääkärin kanssa, mikäli on tarvetta sopeuttaa elimistön
lämmönsäätelyyn vaikuttavia lääkityksiä
- tarvittaessa asiakkaan kehoa viilennetään suihkun tai kylmäkääreiden avulla
- Asuntojen sisälämpötilaa seurataan säännöllisesti
- sälekaihtimet laitetaan kiinni
- ikkunat suljetaan
- turhat valot ja sähkölaitteet sammutetaan
- tuulettimen käyttö mahdollisuuksien mukaan, jos sisäilma on alle 35 astetta. Tuuletin
asetetaan siten, ettei se puhalla suoraan asiakkaan iholle
- tuuletetaan asunto iltaisin
- mahdollisuuksien mukaan ilmastointilaitteen säätö
- Kartoitamme kuumuuden vaikutuksille herkimmät asiakkaat
- Asiakkaita ohjataan hankkimaan asuntoon lämpömittari seurantaa varten ja tarvittaessa henkilökunta auttaa lämpömittarin hankinnassa.
- Asiakkaita ohjataan käyttämään kevyitä, väljiä ja luonnonmateriaaleista valmistettuja puuvillaisia vaatteita
- Vältetään asiakkaan ylimääräistä fyysistä rasitusta ja ohjataan asiakasta välttämään ulkoilua päivän kuumimpaan aikaan.
- Tarvittaessa tehostetaan henkilökunnan ja kotikäyntien määrää, mikäli asiakkaiden tehostettu tarkkailu sitä edellyttävät.
Lääkehoitosuunnitelma:
• lääkeluvat (hoitaja) Skhole-verkkokoulutus
o Näytöt terveydenhuollon vastaavalle
o lääkelaskut, lääkelupa, pkv, lääkkeenjako
o injektio
o iv-hoito
o lääkejakojen tarkistaminen, tuplatarkistus, tarkistaessa tunnistettava kaikki lääkkeet
ja tarvittaessa varmistettava tunnistaminen luotettavasta lähteestä.
• osaamisen päivittäminen määrävälein (3-5 vuotta)
• lääkkeiden säilytys asiakkaan kotona
• reseptit uusii hoitava lääkäri
• reseptien säilytys asiakkaan kotona, apteekissa
• lääkkeet haetaan apteekista sopimuksen mukaan (omainen, asiakas itse tai hoitaja)
• lääkkeen vaikuttavuuden seuranta
o hoitaja
o muut asiakkaan hoitoon tai palveluihin osallistuvat havainnoivat ja tiedottavat
o asiakkaalta kysyminen/omat havainnot
Toimenpiteet poikkeamatilanteissa:
o yhteys hoitavaan tai päivystävään lääkäriin
o toimintaohjeet
o asiakkaan voinnin/tilan seuranta
o tapahtuman kirjaaminen poikkeamalomakkeeseen
o tiedottaminen
o lähin omainen
o muu hoitohenkilökunta
o poikkeaman käsittely yrityksessä
o oppiminen
o korjaavat toimenpiteet
o poikkeamien tilastointi
Lääkehoidosta vastaavat henkilöt:
Sairaanhoitaja Tiia Moilanen, Sairaanhoitaja Mika Seppänen
Johanna Kuivala
Lääkehoitosuunnitelman ylläpitokäytännöt:
Lääkehuoltosuunnitelmaa päivitetään tarvittaessa tai ainakin vuosittain. Muutokset hyväksytetään lääkäri Piia Eskolalla
TIETOSUOJASELOSTE 09.10.2014 REKISTERISELOSTE JA ASIAKKAAN IFORMOINTI
Henkilötietolaki (523/99) 10§ ja 24§ Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 11.3§ ja 20.2. ja 21.1§
Rekisterinpitäjä | Haukiputaan Kotihoivapalvelut OY |
Rekisteriasioista vastaava henkilö | Toiminnan vastaava Johanna Kuivala |
Rekisterin nimi | Haukiputaan Kotihoivapalvelut OY |
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja rekisterin käyttötarkoitus | Haukiputaan Kotihoivapalvelu OY:n asiakkaan tutkimusten, hoidon ja kuntoutuksen suunnittelu ja toteutus Haukiputaan Kotihoivapalvelu OY:n toiminnan tilastointi ja suunnittelu Asiakasrekisteritietoja saa käyttää vain siihen käyttötarkoitukseen, joka sille on määritelty, ellei muussa laissa ole toisin säädetty |
Rekisterin tietosisältö | Asiakkaan nimi, henkilötunnus, yhteystiedot, hoitotiedot, tutkimustiedot Asiakkaan omaisten tai läheisten yhteystiedot (tarvittaessa) Muut asiakkaan hoidon kannalta välttämättömät tiedot |
Säännölliset tietolähteet | Asiakasrekisterin tiedot saadaan ja niitä ylläpidetään asiakkaalta tai hänen edustajaltaan saadun tiedon perusteella sekä asiakkaan suostumuksella muualta tilatuista potilaskirjamerkinnöistä Väestörekisteri |
Säännönmukaisten tietojen luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle | Asiakastiedot ovat salassa pidettäviä ja henkilöstöllä on salassapitovelvollisuus. Tietoja ei saa luovuttaa missään olosuhteissa henkilöille joilla ei ole oikeutta tietoja saada, henkilö jolle tietoja luovutetaan, on hänen henkilöllisyytensä varmistettava käytössä olevilla hyväksyttävillä keinoilla ennen tietojen luovutusta ja se että hänellä on oikeus näihin tietoihin. Asiakastietoja voidaan luovuttaa asiakkaan suostumuksella. Jos asiakkaalla ei ole edellytyksiä arvioida annettavan suostumuksen merkitystä, tietoja saa antaa hänen laillisen edustajansa suostumuksella. Asiakastietoja voidaan luovuttaa nimenomaisen lainsäädännön nojalla. Tietojen säännönmukainen luovuttaminen / luovutuksensaajaryhmät: Terveydenhuollon valtakunnallisia rekistereitä ylläpitäville viranomaisille tutkimus-, suunnittelu- ja tilastotarkoituksia varten voidaan luovuttaa tietoja. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen (Stakes) ylläpitämät: - hoitoilmoitusrekisteri - syntyneiden lasten rekisteri - raskauden keskeyttämis- ja steriloimisrekisteri - syöpärekisteri - epämuodostumarekisteri - näkövammarekisteri Lääkelaitoksen ylläpitämät: - lääkkeiden sivuvaikutusrekisteri - implanttirekisteri - huumausaineseurantarekisteri Kansanterveyslaitoksen ylläpitämä: - tartuntatautirekisteri Esimerkkejä mahdollisista luovutuksista: Jatkohoitotilanteessa asiakkaan suullisella asiakasrekisteritietoihin merkityllä suostumuksella voidaan luovuttaa tietoja asiakkaan yksilöimälle toiselle terveydenhuollon toimintayksikölle tai terveydenhuollon ammattihenkilölle asiakkaan kirjallisella suostumuksella tai nimenomaisen lainsäännöksen perusteella voidaan luovuttaa tietoja vakuutusyhtiölle. Tietoja ei siirretä EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle. |
Rekisterin suojauksen periaatteet | Asiakastiedot ovat salassa pidettäviä. Tietoja käsitteleviä henkilöitä koskee vaitiolovelvollisuus, joka jatkuu palvelusuhteen päätyttyä. Jokainen rekisteriä käyttävä henkilö sitoutuu allekirjoituksellaan noudattamaan näitä salassapitosäännöksiä. Asiakastietoja ei saa luovuttaa sivullisille. Asiakastietoja voidaan käyttää ainoastaan ao. asiakkaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat työtehtäviensä mukaisesti. Asiakasrekisterin tiedot säilytetään rekisterissä Sosiaali- ja terveysministeriön Potilasasiakirjojen laatimisesta ja sekä niiden ja muun hoitoon liittyvän materiaalin säilyttämiseksi antaman asetuksen mukaisesti. Tietojen hävittämisessä noudatetaan samaa asetusta. |
Rekisteröidyn tarkastus- ja virheen korjaamisoikeus | Tarkastus- ja virheen korjaamisoikeuden toteuttaminen ja organisointi: - pyyntö osoitetaan toiminnanjohtajalle - pyynnön käsittelee ja virheen korjaa toiminnanjohtaja Asiakkaan henkilöllisyys tarkastetaan ennen tietojen antamista. Tiedot antaa toiminnanjohtaja. |
Asiakkaan tiedonsaanti | Rekisteriseloste sekä tarkastuspyynnöissä käytettäviä lomakkeita (esitietolomake ja hoito- ja palvelusuunnitelma) on saatavissa toimistolta. |
Omavalvontasuunnitelmaan tai sen liitteeksi laadittujen asiakirjojen avulla ohjataan laadukkaan palvelun toteutumista. Lisäksi omavalvonnan asiakirjoja muodostuu prosessikuvauksista, joilla luodaan yhteinen käsitys laadun kehittämisen perustana olevasta nykytilanteesta (nykytila-analyysi) sekä niistä menettely- ja toimintaohjeista, joita laaditaan yhtenäisen käytännön toteuttamiseksi. Myös hyviksi käytännöiksi kirjatut toimintamallit muodostavat oman asiakirjaryhmän.
Omavalvonnan asiakirjoihin voidaan liittää alihankkijoiden kanssa tehdyt laatuun liittyvät sopimukset ja asiakkaiden kanssa tehdyt ns. laatulupaukset.
Toimintayksikössä asukkaiden turvallisuussuunnittelua koskeva velvollisuus perustuu 1.7.2011 voimaan tulleeseen pelastuslakiin (379/2011) ja valtioneuvoston asetukseen (407/2011), joiden noudattamista valvovat pelastusviranomaiset. Pelastussuunnitelman laatimisesta säädetään pelastuslain 15 §:ssä ja pelastusasetuksen 1 §:ssä.
Asukkaiden poistumisturvallisuudesta säädetään erikseen pelastuslain 18–21 §:ssä. Poistumisturvallisuusselvitys tehdään yksiköihin, joissa asuu ja hoidetaan henkilöitä, joiden toimintakyky on alentunut tai rajoittunut.
Työturvallisuuslaki (738/2002) velvoittaa työnantajaa tarpeellisin toimenpitein huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä. Työturvallisuuslain 9 §:n mukaan työnantajalla on oltava työturvallisuuden ja terveellisyyden edistämiseksi ja työkyvyn ylläpitämiseksi työsuojelun toimintaohjelma. Työturvallisuutta koskevaa toimintaa valvovat työsuojeluviranomaiset. Toimintayksilön työturvallisuutta koskevat asiakirjat ovat osa omavalvontasuunnitelmaa.
Elintarvikehygieenisestä osaamisesta säädetään Euroopan unionin yleisessä elintarvikehygienia-asetuksessa (852/2004/EU), kansallisessa elintarvikelaissa (23/2006 muutoksineen) sekä elintarviketurvallisuusviraston (Eviran) määräyksessä hygieniaosaamisesta (1/2009). Elintarvikkeita käsittelevissä toimintayksiköissä toteutettava elintarvikehygienian omavalvonta on osa toimintayksikön omavalvonnan kokonaisuutta.
Omavalvonnan toteutumista valvovat kuntien elintarvikevalvonnasta vastaavat viranomaiset.
Terveydensuojelulain (763/1994)13 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on tehtävä viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista kirjallinen ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle sellaisen huoneiston tai laitoksen perustamisesta tai käyttöönotosta, jonka hygieenisille olosuhteille on sen käyttäjämäärä tai toiminnan luonne huomioon ottaen asetettava erityisiä velvoitteita.
Lain 13 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettuja huoneistoja tai laitoksia ovat muiden muassa lasten-, päivä- ja vanhainkodit. Ilmoituksen mukaista toimintaa valvoo kunnan terveydensuojeluviranomainen.
Omavalvonnan asiakirjoja ovat siten kaikki viranomaisten edellyttämät luvat, ilmoitukset, suunnitelmat ja selvitykset. Jos toimintayksiköllä on käytössä laadunhallintajärjestelmä, voidaan omavalvonnan asiakirjat koota sen liitteeksi.
Omavalvontasuunnitelma tulee päivittää tarvittaessa. Menettelyohjeisiin tulleet muutokset kirjataan viiveettä omavalvontasuunnitelmaan. Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään. Omavalvonnan seurannan varmistamiseksi asiakirjoja on säilytettävä 10 vuotta.
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa palvelujen tuottaja ts. toiminnasta vastaava johtaja. Havaitessaan puutteita valvontasuunnitelmassa, valvontaviranomainen voi vaatia sen täydentämistä, korjaamista tai muuttamista.
Valvira ohjaa ja neuvoo tämän määräyksen soveltamisessa.
Määräys tulee voimaan 09.10.2014
Milloin omavalvontasuunnitelmaa on laadittu tai päivitetty?
Mitä päivitetty? Kuka/ketkä päivittäneet?
MILLOIN? | MITÄ KOHTIA ON PÄIVITETTY? | KUKA/KETKÄ TEHNEET? |
25.5.2018 | Koko omavalvonta | Johanna Kuivala |
20.6.2019 | Koko suunnitelma käyty läpi. Lisätty toimintaohje helteiden aikana toimimiseen | Outi Nehvonen |
31.7.2020 | Suunnitelmaa päivitetty ja lisätty Korona ajan ohjeistusta | Johanna Kuivala, Sanna Repo |
15.1.2022 | Koko suunnitelma käyty läpi ja palavereissa käydään kehittämisasioita läpi joita lisätään omavalvontaan | Ville Kuivala Johanna Kuivala Pia Karvonen Mika Seppänen |
29.4.2022 | Häiriötilanteissa toimiminen | |
LIITE 1
PEREHDYTYSLOMAKE
1 ALKUKÄYTÄNTEET | OPASTETTU |
Palkanmaksu | |
Sairastuminen, poissaolot, työterveyshuolto | |
Työajat ja tauot - ylityöt, työvuoronvaihto, toteuma | |
Työvaatetus, henkilökortti, hoitolaukku | |
Talon autot ja oman auton käyttö - tankkaaminen, kilometrikorvaukset | |
Toimitilojen ovikoodit | |
Hilkka, Effica, Rai | |
Tietoturvallisuus, vaitiolovelvollisuus, whatsapp-ryhmä | |
Perehdytyskansio | |
2 YRITYSESITTELY | |
Henkilökunta, vastuualueet | |
Toiminta-ajatus, toimintasuunnitelma | |
Palvelut -kotisairaanhoito, kotipalvelu, siivouspalvelu, lääkäripalvelu, laboratorio kokeet, lapsiperhetyö | |
Omavalvontasuunnitelma | |
Yhteistyötahot - palveluseteli | |
3 TYÖVUORON ALKAESSA | |
Puhelimet, päivystyspuhelin | |
Autojen jakaminen | |
Asiakkaiden avaimet | |
Hilkkamobiilin käyttö - työn aloitus/keskeytys/lopetus/toteuma - huomioiden lisääminen, seuraavan käynnin huomiot, mittausten lisääminen | |
4 LÄÄKEHOITO, MITTAUKSET | |
Lääkehoidon suunnitelma, poikkeamat, lääkeluvat | |
Lääkkeiden jakaminen, vieminen asiakkaalle - merkinnät kalenteriin, seur.käynnin huomioihin, tsto seinälle | |
Apteekkiasioinnit, annosjakelu | |
Säännöllinen painon ja verenpaineen seuranta, kirjaaminen | |
Suoniverinäytteet, Inr - tulosten ilmoittaminen, kysyminen - merkinnät kalenteriin ja seur.käynnin huomioihin | |
Mittareiden käyttäminen - Inr, crp, vs | |
5 ASIAKASTYÖ | |
Kotipalvelutyön periaatteet | |
Käyntien perumiset ja muut muutokset käynteihin | |
Asiakkaiden hälytysjärjestelmät | |
Kaupassa käynnit | |
Hoitotarvikkeet, vaipat tms. ja niiden hankinta | |
Saattajapalvelut | |
Lääkärin konsultoinnit | |
6 TURVALLISUUS | |
Turvallisuussuunnitelma | |
Työsuojelu | |
Toimitilojen paloturvallisuus | |
Toimintaohjeet - tapaturman sattuessa - läheltä piti – tilanteet - vahinko- ja rikostapaukset - uhkaavat tilanteet - kuoleman tapaukset - pistotartunta | |
Työntekijän jaksaminen |
LIITE 2
Oulun kaupunki
OHJEISTUSTA HELTEISIIN VARAUTUMISESTA KOTONA
Helteet ovat erityisen suuri riski kotona asuville ihmisille. Haluamme laittaa teille viestiä, mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon, jos helleaalto yllättää.
Helteisiin ennalta varautuminen
Hankkikaa lämpömittarit asuntoonne.
Varmistakaa, että ikkunat saa tarvittaessa avattua (jos ilmastointi sen sallii) ja varjostettua vaaleiden sälekaihtimien tai verhojen avulla. Helposti lämpenevien huoneiden ikkunat kannattaa varjostaa suojaavan kasvillisuuden tai ikkunoihin kiinnitettävien kalvojen tai ulkopuolelle asennettavien markiisien avulla. Jos mahdollista, hankkikaa jäähdyttävä, siirrettävä ilmastointilaite.
Toimenpiteet helteiden aikana
Ilmatieteen laitos antaa hellevaroituksen, kun ennustettu päivälämpötila ylittää kolmena peräkkäisenä vuorokautena 27 ja yölämpötila 14 astetta. Asunnoissa tulee ryhtyä toimenpiteisiin jo muutamia asteita alemmassa lämpötilassa.
Varmistakaa, että käytettävissä on riittävästi nesteitä ja muita tarvikkeita saatavilla. Huolehtikaa riittävästä nesteytyksestä, viilentäkää kehon lämpötilaa esimerkiksi viileiden suihkujen tai kylmäkääreiden avulla ja huolehtikaa kokonaishyvinvoinnista.
Tunnistakaa kuumuuden vaikutukset omaisenne kohdalla.
Estäkää lämpötilan kohoaminen asunnossa. Varjostakaa auringonpuoleiset ikkunat sälekaihtimilla tai verhoilla, pitäkää ikkunat suljettuna päivällä, kun ulkoilma on sisäilmaa lämpimämpää, sammuttakaa turhat valot ja sähkölaitteet ja tuulettakaa tilat illalla/yöllä läpivedon avulla. Jos mahdollista, käyttäkää jäähdyttäviä ilmastointilaitteita. Huom. Tuulettimista saa helpotusta, jos sisäilma on alle 35 astetta. Koska tuuletin ei viilennä ilmaa, niin tätä lämpimämmässä siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Liian lämpimässä tuuletin lisää kehon lämpökuormaa. Tuuletin haihduttaa iholta nestettä, joten sitä ei tule sijoittaa aivan henkilön viereen tai puhaltamaan suoraan iholle.
Käyttäkää kevyitä, väljiä ja luonnonmateriaaleista, kuten puuvillasta valmistettuja vaatteita ja petivaatteita ja vaihtakaa niitä tavallista tiheämmin.
Välttäkää ylimääräistä fyysistä rasitusta, samoin ulkoilua päivän kuumimpaan aikaan.
LIITE 3
Oulun kaupunki
OHJEISTUSTA KORONA AJAN TOIMINTAAN
Koronaviruksen tarttuminen ja oireet
Uusi koronavirus tarttuu pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii ja aivastaa. Virus voi tarttua myös tahrautuneiden käsien ja pintojen välityksellä. Koronavirusinfektio voi tarttua 1-2 päivää ennen oireiden alkua. Myös oireeton henkilö saattaa toimia tartunnanlähteenä.
Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka yleisimpiä oireita ovat kuume, yskä ja/tai hengenahdistus. COVID-19-infektion oireet eivät ikääntyneillä välttämättä ole tyypillisiä. Ikääntyneillä oireita voivat olla yleistilan heikentyminen, huimaus tai ripuli.
Avainasemassa tartuntojen ehkäisyssä ovat
Miten torjutaan tartuntojen leviämistä?
Miten torjutaan tartuntojen leviämistä kotikäynnillä?
Korosta huolellista käsi- ja yskimishygieniaa henkilökunnalle, asiakkaille ja omaisille.
Varmista, että henkilökunnalla on saatavilla alkoholipitoista käsihuuhdetta tai mahdollisuus käsien vesi-saippuapesuun.
Huolehdi henkilökunnan asianmukaisesta suojautumisesta.
Noudata kaikkien asiakkaiden hoidossa aina tavanomaisia varotoimia.
Jos maski pestään alle 90 asteessa, esipesu tehdään desinfioivalla pesuaineella.
Oulun kaupungin ikäihmisten hyvinvointipalveluissa on otettu käyttöön puhelinpalvelu, johon kotihoidon ja omaishoidon asiakkaat voivat soittaa virka-ajan jälkeen ja viikonloppuisin. Puhelinpalvelussa asiakkaille annetaan neuvontaa ja ohjausta. Palvelun puhelinnumero on 044 703 6974. Huomioithan, että palvelunumero on tarkoitettu vain kotihoidon ja omaishoidon asiakkaille.
Hätätilanteissa ollaan edelleen yhteydessä numeroon 112.
LIITE 4
Haukiputaan Kotihoivapalvelut Oy
Varautuminen häiriötilanteissa asiakkaan luona, veden, sähkön tai lämmön katkettua
Ruuan tai it-häiriötilanteessa
Työntekijöillä on mukana kulkevissa mobiililaitteissa puhelinnumerot tarvittaviin paikkoihin